Wpływ Odżywiania na Efektywność w Pracy

2020-11-16

Nie od dziś znany jest fakt, że odpowiednia dieta ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Wpływ nawyków żywieniowych jest zatem widoczny w niemal każdej dziedzinie życia, nie wyłączając także pracy zawodowej. Jedząc zdrowo, nie tylko czujemy się lepiej, ale też jesteśmy bardziej produktywni i lepiej radzimy sobie z wyzwaniami dnia codziennego. Dlatego też warto zapewnić pracownikom pełnowartościowe posiłki w ciągu dnia.


Odżywianie a efektywność

Jedzenie w pracy to nie tylko zastrzyk potrzebnej do funkcjonowania organizmu energii i chwila na złapanie oddechu. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia, regularne spożywanie zdrowych posiłków podnosi efektywność pracy o około 20%. Jeszcze lepiej prezentują się wyniki uzyskane przez Health Enhancement Research Organization — według nich zapewnienie regularnego, zdrowego odżywiania podnosi produktywność pracowników nawet o 25%. Ponadto firma Johnson and Johnson utrzymuje, że każdy dolar wydany na rozbudowany program zdrowotny (czyli połączenie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej) przekłada się na oszczędność sięgającą 2,71 dolara. Na pewno więc nie są to liczby, obok których pracodawcy mogą przejść obojętnie.

Pełnowartościowe posiłki dla pracowników zapewnia catering dla firm https://smartlunch.pl/



Zdrowe posiłki, czyli jakie?

Każdy z posiłków powinien być odpowiednio zbilansowany.:

Odpowiednia wartość energetyczna
Konkretna ilość kalorii zależy przede wszystkim od charakteru wykonywanej pracy. W związku z tym pracownicy umysłowi powinni odżywiać się inaczej, niż osoby pracujące fizycznie — im wysiłek fizyczny jest większy, tym bogatsza energetycznie powinna być dieta. Optymalne wartości potrzebnej energii można znaleźć w Normach żywienia dla populacji Polski, udostępnionych na stronie internetowej Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. Należy jednak pamiętać, że najlepiej jest także skonsultować to z profesjonalnym dietetykiem.

Węglowodany
Stanowią one główne źródło energii dla organizmu. Nie chodzi tu jednak o te pochodzące z cukrów prostych. W zdrowej diecie muszą się znaleźć przede wszystkim węglowodany złożone, które cechują się niskim indeksem glikemicznym (a zatem podnoszą poziom glukozy we krwi powoli i nieznacznie). Znaleźć je można m.in. w surowych warzywach, nasionach roślin strączkowych i pełnoziarnistych produktach zbożowych. Skutkiem spożywania dużej ilości węglowodanów prostych (podnoszących gwałtownie poziom glukozy we krwi) są gwałtowne spadki cukru we krwi. Objawia się to m.in. sennością, uczuciem ciężkości, pogorszeniem nastroju i innymi objawami hipoglikemii, rzutującymi negatywnie na samopoczucie i produktywność. W związku z tym należy ograniczyć dostęp do słodyczy i napojów słodzonych w miejscu pracy, zapewniając pracownikom zdrowsze alternatywy.

Składniki mineralne i witaminy
Utrzymują one prawidłową przemianę materii i wzmacniają odporność. Z punktu widzenia efektywności pracy będzie żelazo, którego niedobory zmniejszają produktywność i sprawiają, że człowiek szybciej się męczy, a stałe utrzymujący się niski poziom prowadzi do anemii. Dlatego też dieta powinna zawierać jego bogate źródła, np. szpinak, ryby, drób, mięso i jaja.

Trzeba też pamiętać o produktach bogatych w witaminę C, która nie tylko wspomaga odporność, ale także ułatwia przyswajanie żelaza. Jest to zatem jeden z powodów, dla których do każdego posiłku powinno się surówki (z warzyw i owoców lub jednego z nich).

Należy też pamiętać, że przyswajanie żelaza i magnezu ogranicza spożywanie kawy i herbaty. Właśnie stąd bierze się syndrom przewlekłego zmęczenia (wywoływanego anemią), który pojawia się u osób pijących duże ilości herbaty lub kawy. Oprócz tego do ciągłego zmęczenia mogą też doprowadzić niedobory witaminy D lub B12. Ponadto ważny (zwłaszcza dla pracowników umysłowych) jest również magnez. Wspomaga on bowiem działanie układu nerwowego, a jego niedobory prowadzą do obniżenia samopoczucia, bólów głowy, a nawet powstawaniu stanów depresyjnych. Warto przy tym pamiętać, że niedobór magnezu często towarzyszy stresowi. Warto więc uzupełniać jego poziom, zjadając np. orzechy, nasiona oraz pełnoziarniste produkty zbożowe.

W diecie powinien znaleźć się także potas, którego niedobory prowadzą do zaburzeń rytmu serca, obrzęków oraz zmęczenie i zdenerwowanie. Dobrym źródłem potasu są orzechy i nasiona. Znaleźć go też można w produktach z warzyw i owoców, w tym także suszonych. W zbilansowanej diecie powinny się także znaleźć m.in. witaminy A i E, cynk, selen oraz kwas foliowy.

Tłuszcze
Kolejny ważny składnik diety. Oczywiście przy zdrowym odżywianiu będą to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe (w tym także omega-3). Mają one bowiem pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia, usprawniają procesy myślowe i poprawiają działanie systemu odpornościowego. Szczególną uwagę warto zwrócić na zaliczaną do tłuszczów lecytynę. Pełni ona bowiem wiele funkcji w organizmie, stanowiąc także składnik budulcowy mózgu. Dlatego też spożywanie produktów bogatych w lecytynę poprawia koncentrację i zapamiętywanie — są one szczególnie polecane pracownikom umysłowym i osobom starszym. Do źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych należą: ryby, awokado, orzechy, podroby (głównie wątróbka), żółtka jajek,  kiełki pszenicy i nierafinowany olej rzepakowy.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Odpowiednio przygotowane dania to jeszcze nie wszystko. Konieczne będzie także dobre nawyki żywieniowe, do których należą:

Jedzenie śniadań

Jak pokazują badania, nawet od 20 do 30% ludzi odpuszcza sobie śniadania. Jest to jednak poważny błąd, gdyż stanowi ono najważniejszy posiłek dnia. Dostarczenie porannej dawki składników odżywczych ma bowiem ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Poziom glukozy we krwi jest rano niski, a mózg potrzebuje jej do efektywnej pracy. W związku z tym trzeba wyrobić w sobie nawyk regularnego spożywania urozmaiconych i bogatych w składniki odżywcze śniadań. Pomijając ten posiłek, narażamy się na obniżenie zdolności poznawczych i kiepski nastrój, a nawet zwiększamy prawdopodobieństwo wystąpienia nadwagi i otyłości. Zdrowe śniadanie powinno składać się z: warzyw lub owoców, produktów białkowych (m.in. jajek, nabiału lub hummusu) i pełnoziarnistych produktów zbożowych. Pierwsze śniadanie powinno się zjadać jeszcze w domu, przed wyjściem do pracy. Warto też pamiętać, że śniadania są szczególnie ważne dla pracowników fizycznych, którzy mogą sobie nawet pozwolić na ich większą kaloryczność.

Regularne posiłki

Stały rytm dobowy ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dotyczy to także spożywania posiłków — jedząc regularnie, można zapobiec dotkliwym spadkom energii i obniżeniu koncentracji w ciągu dnia. Regularność przerw żywieniowych także wpływa na wydajność pracy, a nawet wzmacnia odporność i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Dlatego też warto robić przerwy na posiłek co 3-4 godziny.

Nawadnianie organizmu

Przyswajanie odpowiedniej ilości płynów ma duże znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a przy tym wpływa również znacząco na produktywność pracowników. Już bardzo małe odwodnienie na poziomie 2-3%, objawiające się uczuciem suchości w gardle może obniżyć wydajność nawet o 20%. Dlatego też trzeba regularnie uzupełniać poziom wody, najlepiej pijąc powoli dobrą jakościowo wodę małymi łykami. Oczywiście można także spożywać inne zdrowe napoje, a także pomagać sobie bogatymi w wodę pokarmami. Dorośli powinni przyjmować przynajmniej 2 (kobiety) do 2,5 litra (mężczyźni) wody dziennie.

Prosty i skuteczny sposób na zorganizowanie posiłków dla pracowników — SmartLunch

Zastanawiasz się, jak zadbać o żywienie Twoich pracowników? Nawiąż współpracę ze https://smartlunch.pl/. Jak wygląda taka współpraca? To bardzo proste — firma udostępnia Klientom prostą w obsłudze aplikację, umożliwiającą zamawianie zdrowych, różnorodnych i pełnowartościowych posiłków. Dzięki współpracy z licznymi lokalnymi restauratorami masz gwarancję, że jedzenie dotrze zawsze ciepłe na wyznaczoną godzinę. Proste jest również rozliczanie usług proponowanych przez SmartLunch — wystawiane są faktury zbiorcze, które można opłacić jednym przelewem. Każdy klient ma przy tym pełny wgląd w historię zamówień ze szczegółowym zestawieniem każdej operacji. Korzystanie z usług SmartLunch jest zatem korzystne zarówno dla zatrudnianych osób, jak i pracodawcy. Nie jesteś pewien, czy taki catering sprawdzi się w Twojej firmie? Skorzystaj, z okresu testowego SmartLunch.



Jak widzisz, odpowiednia dieta, wzbogacona o pełnowartościowe, zdrowe posiłki to podstawa. Zbilansowane posiłki sprawiają, że lepiej się czujesz, organizm funkcjonuje prawidłowo, a Twoja efektywność w trakcie wykonywanych obowiązków wzrasta. Pełnowartościowy obiad możesz samodzielnie przygotować w domu lub zdecydować się na skorzystanie z firmy cateringowej. Pamiętaj jednak, by dokładnie sprawdzić jakość dostarczanych produktów. Posiłek, powinien być zamawiany ze sprawdzonych i godnych zaufania lokali.



Wydanie nr 63/2024 z dnia 03.03.2024 ISSN: 2391 – 6214