Systemy zarządzania jakością ISO 9001

2019-04-05

W dzisiejszych czasach przedsiębiorstwo aby pozyskać i utrzymać klienta musi dbać o jakość. Zapewnienie tego gwarantują systemy zarządzania jakością według norm. Najpopularniejszą i najbardziej powszechną z nich jest system oparty na międzynarodowej normie ISO 9001.


ISO 9001

Zastosować ją mogą wszelkie organizacje niezależenie od ich wielkości chcące poprawić i usprawnić swoją produkcje, usprawnić usługi lub poprawić obsługę klienta. Charakteryzuje się podejściem zorientowanym na klienta mianowicie zrozumieniu i spełnieniu jego wymagań, w każdym momencie procesu oraz systemem ciągłego doskonalenia. Norma zakłada także pełne zaangażowanie każdego w szczebla w celu polepszenia jakości. W wersji normy ISO 9001:2015 normę przeredagowano w taki sposób aby była łatwiejsza dla przedsiębiorstw usługowych oraz zwiększono możliwość uelastycznienia dokumentacji. Zmiany w organizacji powinny być według Nigela Crofta (Przewodniczący ISO/TC 176/SC2 odpowiedzialny za nowelizację ISO 9001) "ewolucyjne nie rewolucyjne". Co oznacza, że organizacja chcąca posiadać certyfikacje musi nastawić się nie tylko na jednorazową zmianę podejścia i sposoby kontroli jakości ale na systemie PCDA zwanym Cyklem Demiga (Plan, Do, Check, Act czyli Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź, Popraw).


Osiem zasad jakości:

  • Zorientowanie na klienta
  • Dobre przywództwo
  • Zaangażowanie wszystkich szczebli
  • Podejście procesowe
  • Podejście systemowe do zarządzania jakością
  • Ciągłe doskonalenie
  • Podejście analityczne do podejmowania decyzji
  • Wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami


Certyfikacja

Standard ISO 9001 jest rozpoznawany oraz akceptowany na całym świecie. Co musi zrobić organizacja aby zapewnić sobie taki standard ? Musi przede wszystkim spełnić wszystkie wymagania zawarte w normie. Gdy tego dokona może ubiegać się o certyfikat, który wydaje odpowiednia niezależna jednostka certyfikująca. W Polsce jednostką akredytującą jest PCA czyli Polskie Centrum Akredytacji. Na rynku istnieje sporo firm oferujących różne usługi dotyczące tego tematu: Szkolenia, wdrażanie, certyfikacje, akredytacje. Jak najlepiej dobrać sposób wdrażania normy ISO 9001. Najlepiej jeśli organizacja sama taką normę posiadała. Pierwszą w Polsce firmą która oferuje takie usługi i otrzymała certyfikacje jest Pakuła Consulting (https://pakulaconsulting.pl/iso-9001). Firma oferuje pełen wachlarz usług związanych nie tylko z powyższą norma ale także z innymi powiązanymi natomiast nie mniej istotnymi. Uzyskanie certyfikatu jakości stanowi ogromną szansę na pozyskaniu nowych klientów i poszerzeniu rynku zbytu.


Korzyści płynące z wdrożenia standardu:

  • Większe zaufanie na rynku
  • Mniejsze koszty kontroli jakości
  • Przewaga nad konkurencją
  • Efektywne zarządzanie zasobami materialnymi
  • Większe morale pracowników
  • Lepszy kontakt z klientami i dostawcami
  • Zmniejszenie kosztów związanych z brakami wewnętrznymi i reklamacjami
  • Organizacja pracy jest dużo bardziej skuteczniejsza
  • Identyfikacja i optymalizacja procesów
  • Usprawnienie obiegu informacji
  • Określenie zadań, usprawnień i odpowiedzialności
  • Możliwość pozyskania środków z funduszy UE


Wydanie nr 117/2024 z dnia 26.04.2024 ISSN: 2391 – 6214