Rynek odzieżowy w Polsce

2017-08-29

Polski rynek odzieżowy zajmuje niezwykle wysokie miejsce w rankingach europejskich. W sektorze odzieżowym znajduje się duża ilość firm, co pozwala nam na zajęcie drugiego miejsca pod tym względem na rynku europejskim. Oszałamiająca jest również liczba osób zatrudnionych w sektorze odzieżowym (3 miejsce). W polski rynek odzieżowy - ze względu na ogromne zapotrzebowanie - inwestuje się znaczne kwoty, co przekłada się również na wysokość obrotu w sektorze, który sprawia, że znajdujemy się na 8 miejsce w rankingu europejskim.


Sektory rynku odzieżowego w Polsce


Polski rynek odzieżowy można podzielić na kilka sektorów:

* w całości polskie przedsiębiorstwa - które mają Polski kapitał, a produkcja ubrań odbywa się w Polsce,

* firmy z polskim kapitałem - w których mamy Polski kapitał, ale produkcja jest przekierowana za granicę,

* zagraniczne przedsiębiorstwa - które mają zagraniczny kapitał i produkują swoje ubrania poza naszym krajem.


W 100% polskie przedsiębiorstwa - co zdążył już zaobserwować zapewne każdy, kto poszukiwał kiedyś polskich producentów w internecie - stanowią całkiem spory procent sektora odzieżowego. I nie należą do nich jedynie marki luksusowe i patriotyczne. Na rynku pojawia się coraz więcej lokalnych firm, których ubrania można kupić w małych butikach i równocześnie prowadzących sprzedaż przez internet.


Polski rynek odzieżowy - struktura


Gro obrotu na polskim rynku odzieżowym zgarniają duże firmy, które często spotykamy w galeriach handlowych. Wśród nich znajdują się:

* H&M - należące do Szwedów,

* LPP - czyli sklepy House, Cropp, Mohito, Sinsay, Reserved, które należą do polskiego koncernu (produkcja większości ubrań odbywa się w krajach azjatyckich),

* Inditex - czyli sklepy Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho, grupa należy do Hiszpanów,

* CCC - wraz z markami Botti i Lasocki, które mają swoją siedzibę w Polsce.


W roku 2014 ich udział w rynku osiągnął 44.9% i nadal rośnie. Oprócz dominujących, jak na razie sklepów znajdujących się w galeriach handlowych, coraz większą popularnością cieszą się również dyskonty. Wśród nich bezkonkurencyjna pozostaje sieć Pepco, której liczba sklepów ciągle się zwiększa.


Wśród polskich marek znajdują się również takie, które mogą pochwalić się zasięgiem ogólnopolskim. Big Star, Atlantic, Ryłko, czy Gino Rossi, to firmy mające polski kapitał, lecz przekierowujące całą swoją produkcję za granicę.


Polski sektor odzieżowy - gdzie wysyłamy swoje ubrania?


Głównym kierunkiem eksportowym do polskich marek odzieżowych są Niemcy. Ilość eksportowanych dzianin do Niemiec wynosi aż 45% i 54% dla innych niż dzianinowe artykułów odzieżowych. Innymi rynkami zbytu dla polskich marek są: Holandia, Ukraina i Czechy. Wśród najczęstszych artykułów eksportowanych do innych krajów znajdują się:

* bluzy,

* swetry,

* odzież wierzchnia,

* kamizelki,

* odzież trykotowa,

* i T-shirty.


Całkowita wartość polskich artykułów odzieżowych w roku 2014 wynosiła około 6 mld złotych.





Wydanie nr 117/2024 z dnia 26.04.2024 ISSN: 2391 – 6214